Drogowe Inspiracje

Jak zmieniała się infrastruktura drogowa Powiatu Świdnickiego w 2015 r.

Remonty dróg oraz budowa chodników i ścieżek rowerowych niosą za sobą udogodnienia, na które czekają wszyscy mieszkańcy, którym zależy na zwiększeniu wygody i bezpieczeństwa. Kończący się rok 2015 obfitował w wiele inwestycji, które polepszyły życie mieszkańców Powiatu Świdnickiego. Przedstawiamy miejsca, w których pojawiły się udogodnienia.

– Inwestycje drogowe to jedne z najbardziej kosztownych zadań. Zdajemy sobie sprawę z olbrzymich potrzeb w tym zakresie, jednak nie da się zadowolić wszystkich i od razu. Sukcesywnie modernizujemy infrastrukturę w każdej z gmin – mówi Dariusz Kołodziejczyk, Starosta Powiatu Świdnickiego.

Gmina Miejska Świdnik

– W lipcu 2015 r. w miejscu skrzyżowania Al. Lotników Polskich z ul. Generała Tadeusza Góry i ul. Szkolnej powstało rondo. Zostały przebudowane chodniki po obu stronach jezdni przy Al. Lotników Polskich, od tzw. ronda z helikopterem do Ronda Solidarności. Szerokość chodnika wynosi od 1,5 do 4,2 m. Na tym samym odcinku, po stronie wschodniej (jadąc z Lublina), powstała też dwukierunkowa ścieżka rowerowa. Cel wszystkich podejmowanych prac jest zawsze ten sam – polepszenie bezpieczeństwa, ale także propagowanie komunikacji rowerowej – wyjaśnia Jarosław Drozd, Naczelnik Wydziału Infrastruktury Drogowej Starostwa Powiatowego w Świdniku.

W związku z realizacją tego celu w planach inwestycyjnych Powiatu jest budowa dwóch stacji bazowych roweru miejskiego z 15 rowerami. Powstanie jednej z nich zostało zaplanowane w lokalizacji przy głównym wejściu do galerii Venus, druga powstanie przy ul. Generała Tadeusza Góry. Przewidywany termin realizacji to wiosna przyszłego roku.

Przy ul. Kusocińskiego, w miejscu wydeptanej ścieżki, na wysokości stacji Orlen, zostało zbudowane przejście dla pieszych przekraczających dwujezdniową drogę w kierunku marketu Kaufland. Trwa również opracowywanie dokumentacji na przebudowę odcinka Al. Lotników Polskich, od Ronda Solidarności do skrzyżowania z drogą serwisową przy drodze ekspresowej Lublin – Piaski. Prace mają polegać na położeniu nowej nawierzchni jezdni i chodników po obu stronach, z wydzieleniem pasów rowerowych. Obecnie przygotowywany jest komplet dokumentów niezbędnych do zrealizowania wspomnianych wyżej prac.

Miasto i Gmina Piaski

W miejscowości Bystrzejowice, na odcinku drogi nr 2109L Wilczopole – Bystrzejowice (wzdłuż lasów) ułożono nową warstwę bitumiczną na długości 700 m.

W miejscowości Betlejem, na trasie 2110L Bystrzejowice – Chmiel, ulepszono drogę gruntową na długości 1 km przy pomocy materiału kamiennego stabilizowanego mechanicznie.

Powiat pokrył też gruntową drogę powiatową nr 2112L przy ul. Krasickiego w Piaskach na odcinku 710 m nową warstwą bitumiczną. Nowa nawierzchnia zostanie położona także na 740-metrowym odcinku trasy nr 2116L, od skrzyżowania w Klimusinie do granic powiatu.

Gmina Mełgiew

Na odcinku drogi 2105L, przy ul. Szkolnej w Krępcu, została wykonana bitumiczna warstwa ścieralna na długości 1864 m. W miejscowości Dominów, przy trasie 2023L Mełgiew – Milejów, został przedłużony chodnik na długości 350 m. Powiat, w oparciu o opracowywaną dokumentację Gminy, planuje budowę chodnika o długości 500 m przy drodze nr 2020L, między Jackowem a Franciszkowem. W planach jest również pozyskanie zewnętrznych środków finansowych na wykonanie kompleksowej przebudowy drogi 2020L, na odcinku Trzeszkowice do granic z gminą Łęczna. Zakres prac to wzmocnienie nawierzchni jezdni, przebudowa istniejących przepustów poprzecznych oraz budowa niezbędnych odcinków chodników. Planowane jest także dodatkowe oznakowanie ostrzegawcze w Mełgwi, przy ul. Partyzanckiej, na niebezpiecznym łuku w stronę Milejowa, przy szkole podstawowej.

Gmina Rybczewice

Wykonano nawierzchnię bitumiczną na drodze nr 2123L Stryjno – Krzczonów, w miejscowości Stryjno, na dł. 580 m, w miejscu największych uszkodzeń.

Gmina Trawniki

Zakończono przebudowę przepustów pod drogą nr 2119L Biskupice–Trawniki, w miejscowości Trawniki Kolonia. Ułożono już nową warstwę bitumiczną na 640-metrowym odcinku drogi nr 2121L Fajsławice – Oleśniki, na terenie od cmentarza w kierunku Oleśnik. W tegorocznych planach inwestycyjnych uwzględniono przede wszystkim wygodę kierowców, pieszych oraz rowerzystów. Na wszystkich odcinkach, w których prace budowlane czasowo utrudniają ruch, można spotkać tablice informacyjne z przeprosinami i prośbą o wyrozumiałość, którą zapewne zmotoryzowani zgodzą się wykazać, słusznie przewidując zwiększenie komfortu na drogach.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 49  Strona 50  Strona 51  Strona 52

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

TADEUSZ KOPTA listopad-grudzień | 6 (23) 2015

Smog w natarciu

Po drogach gminnych i powiatowych jeździ coraz więcej samochodów, na co wskazują pomiary przeprowadzane przez niektóre gminy. Niestety, niektórzy zarządcy lekceważą ten fakt i w imię oszczędności nie podejmują żadnych działań. Wystarczy jednak baczna obserwacja polskich dróg, aby stwierdzić, że ruch samochodowy jest coraz większy.

MARCIN KRAWCZYK listopad-grudzień | 6 (23) 2015

Inwestycje drogowe na nowych zasadach. Jak zmieniło się prawo po 27 października br.?

Ostatnie miesiące przyniosły liczne zmiany w zakresie warunków prowadzenia inwestycji drogowych. Najświeższe modyfikacje prawa pojawiły się po 27 października 2015 r. wraz z wejściem w życie ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. Dokument ma charakter specustawy, jego celem jest więc przyspieszenie procesów oraz zwiększenie efektywności prowadzenia inwestycji.