Okładka_Drogi 25_2016.jpg
WYDANIE: marzec - kwiecień | 2 (25) 2016

DROGI GMINNE I POWIATOWE

marzec - kwiecień

Pierwsze promienie słońca to zapowiedź budzącej się do życia przyrody, która niebawem otoczy drogi zielonym dywanem trawy i gęsto ulistnionymi gałązkami drzew. Tym samym rozpocznie się pracowity okres realizowania zadań związanych z letnim utrzymaniem dróg. Już teraz warto podjąć strategiczne decyzje dotyczące uzupełnienia parku maszynowego o nowe sprzęty, które umożliwią samodzielną pracę, lub zlecania zadań na zewnątrz. Które rozwiązanie jest bardziej opłacalne? Odpowiedzi na to pytanie udzielą sami zarządcy, którzy wypowiadają się w tytułowym artykule poświęconym letniemu utrzymaniu dróg.

Wraz z wiosną pojawiły się u nas nowości. Jedną z nich jest dział zatytułowany „Listy od czytelników”, w którym poruszamy niejednoznaczne zagadnienia nurtujące zarządców dróg niższych kategorii. Zapraszam do śledzenia publikowanych w nim komentarzy oraz przesyłania pytań do redakcji. Odpowiedzi udzielać będą nasi radcy prawni oraz specjaliści od tematyki technologicznej i sprzętowej.

Wertując dalsze strony czasopisma natrafią Państwo na artykuł poświęcony konsekwencjom mogącym spotkać zarządcę dróg, który niestarannie wypełni obowiązki związane z ich letnim utrzymaniem. Kto i kiedy może dochodzić roszczeń przeciwko gminie, miastu lub powiatowi? Na to i inne pytania odpowie nasz ekspert, posiłkując się orzecznictwem i praktycznymi przykładami.

W najnowszym numerze wskazujemy również praktyczne rozwiązania projektowe, które będą niezastąpione przy tworzeniu bezpiecznych przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych. Prezentujemy też sprawdzone sposoby remontowania i wzmacniania przepustów oraz kanałów.

A na deser przygotowaliśmy dla Państwa płytę, którą dołączamy do magazynu w ramach prenumeraty profesjonalnej. Dodatek na CD pt. „Nowoczesne maszyny zarządcy dróg” z pewnością zainteresuje osoby podejmujące decyzje w sprawie zakupu i efektywnego wykorzystania bazy sprzętowo-maszynowej. Na płycie znajdą Państwo praktyczne porady sprzętowe, komentarze prawników, gotowe wzory dokumentów oraz przydatne raporty rynkowe.

Zamów prenumeratę

PROJEKTOWANIE

TECHNOLOGIE

TOMASZ SOCHACKI marzec-kwiecień | 2 (25) 2016

Przepusty i kanały

Naprawy bezwykopowe przepustów i przewodów kanalizacyjnych umożliwiają szybkie oraz tanie przeprowadzenie renowacji, i to bez ryzyka powstawania ulicznych korków. Zarządcy dróg często wybierają technologie reliningu i napraw rękawami nasączonymi żywicą. Jak je stosować, by uniknąć problemów wykonawczych, które mogą zwiększyć koszt przeprowadzenia prac?

WYDARZENIA

Wydarzenia marzec-kwiecień | 2 (25) 2016

Zaproszenie

Redakcja magazynu DROGI gminne
i powiatowe
zaprasza wszystkich zarządców dróg
oraz starostów, prezydentów miast, burmistrzów i wójtów na
KONFERENCJĘ OŚWIETLENIOWĄ,
która odbędzie się
w dniach 7–8 czerwca 2016 r., w Warszawie

marzec-kwiecień | 2 (25) 2016

Wszystkie drogi prowadzą do Kielc

XXII Międzynarodowe Targi Budownictwa Drogowego AUTOSTRADA - POLSKA to największe wydarzenie tego sektora w Europie środkowo-wschodniej oraz jedno z najważniejszych na Starym Kontynencie. Co roku w czasie wydarzenia swoją ofertę prezentuje ponad 400 firm z ponad 20 krajów całego świata. Wystawa zajmuje 20 000 metrów kwadratowych. Kolejna edycja targów już od 31 maja do 2 czerwca 2016 r. w hali Targów Kielce.

marzec-kwiecień | 2 (25) 2016

Najjaśniejsze targi w stolicy

Ponad 14 tys. odwiedzających przyciągnęły XXIII Międzynarodowe Targi ŚWIATŁO 2016, które trwały od 27 do 29 stycznia br. Uwagę całej branży przykuły nie tylko stoiska ekspozycyjne, ale również specjalistyczne konferencje, szkolenia i warsztaty odbywające się w Warszawskim Centrum Wystawienniczym EXPO XXI. DROGI gminne i powiatowe Fot. Agencja

PRAWNE ZESZYTY DROGOWE

DAMIAN MICHALAK marzec-kwiecień | 2 (25) 2016

Zamówienia publiczne w drogowych projektach UE – jak uniknąć korekt finansowych?

Perspektywa finansowa na lata 2014-2020 wprowadza szereg zmian w zakresie realizacji polityki spójności Unii Europejskiej i wdrażania projektów unijnych. Na pewno jednak nie zmienia się jedno – beneficjenci wciąż powinni udzielać zamówień publicznych z nadzwyczajną ostrożnością i uwagą. Wyzwanie to zyskuje na znaczeniu w obliczu ogromnych zmian, jakie w najbliższym czasie czekają system zamówień publicznych.

PRZEMYSŁAW GOGOJEWICZ marzec-kwiecień | 2 (25) 2016

Uwaga wypadek

Obowiązkiem zarządcy drogi jest zapewnienie bezpieczeństwa jej użytkownikom. Koszty z tym związane obciążają w przypadku drogi gminnej gminę w osobie wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Jeżeli gmina uchybia obowiązkom w zakresie utrzymania bezpieczeństwa na drodze, w tym wykonywania prac porządkowych, to swoim zachowaniem uprawnia ewentualnego poszkodowanego użytkownika tej drogi do wystąpienia przeciwko niej z tytułu odpowiedzialności odszkodowawczej na podstawie art. 415 Kodeksu cywilnego.

WARTO WIEDZIEĆ

AKTUALNOŚCI

DANIEL BIEGA marzec-kwiecień | 2 (25) 2016

Recykling w budownictwie

W niedalekiej przyszłości problemem zarządców drogowych w Polsce nie będzie budowa nowej sieci dróg, ale jej utrzymanie. Dlatego tak ważne jest, aby technologie wykorzystywane do ich budowy były zoptymalizowane i ekonomiczne. STRABAG z powodzeniem stosuje zarówno technologie remixu, jak i remixu plus. Praktykuje je na drogach będących w jurysdykcji jednostek samorządowych na terenie całego kraju. Technologia ta jest zatem sprawdzona, a przy okazji ciekawa ze względu na zastosowane nowatorskie rozwiązania i podejście do tematu utrzymania sieci drogowej zarządzanej przez lokalne samorządy.

LISTY OD CZYTELNIKÓW

marzec-kwiecień | 2 (25) 2016

Zgłoszenie robót, czy pozwolenie na budowę?

   Szanowni Państwo,

   pozwalam sobie przesłać pytanie, które mogłoby być tematem poruszanym na łamach kolejnych wydań „Dróg Gminnych i Powiatowych”. Dla nas, zarządców dróg w gminach, uzyskanie odpowiedzi jest niezmiernie ważne.

   W dotychczasowej praktyce, jako zarząd dróg gminnych, przygotowując inwestycje drogowe, których zakres robót ograniczał się tylko do działek stanowiących własność gminy i działki te stanowiły pas drogowy, składaliśmy do Starostwa Powiatowego tylko tzw. „zgłoszenie robót” i odpowiednią dokumentację budowlaną. Po 30 dniach od zgłoszenia robót mogliśmy przystąpić do realizacji zadania. Roboty te polegały na położeniu nowej warstwy asfaltowej (z krawężnikami lub bez) na istniejącej drodze gruntowej utwardzonej np. tłuczniem kamiennym.

   W tym roku otrzymaliśmy sygnał ze Starostwa Powiatowego, że w br., w przypadku opisanym powyżej, będziemy zmuszeni uzyskać pozwolenie na budowę. Kto ma rację?

Za odpowiedź z góry dziękuję.

Autor listu udostępnił swoje dane tylko do wglądu redakcji.

W OGNIU POLEMIK

TADEUSZ KOPTA marzec-kwiecień | 2 (25) 2016

Czy rowery szkodzą samochodom?

Tym przewrotnym tytułem odpowiadam na artykuł znanego i lubianego przeze mnie publicysty Łukasza Warzechy, którego mam przyjemność oglądać w cotygodniowym „Saloniku politycznym” Rafała Ziemkiewicza. Nie mogę zgodzić się z tym, co napisał w „Rzeczpospolitej” z 5-6 grudnia 2015 r., w artykule pod znamiennym tytułem Jak zadusić miasto. Uważam, że nie można pozostawić go bez odpowiedzi, ponieważ tezy w nim zawarte przeczą wynikom badań naukowych i pragmatyce inżynierii komunikacyjnej.

TEMAT NUMERU

marzec-kwiecień | 2 (25) 2016

Wielofunkcyjne maszyny Citymaster – odpowiedź na potrzeby miasta i gminy

Artykuł sponsorowany. Każde miasto, miasteczko a także niewielka wieś, wymaga
regularnego sprzątania. W lecie musimy zamiatać, jesienią zbierać
liście, zimą odśnieżać, a na wiosnę kosić szybko rosnącą trawę.
A gdyby tak mieć jedną maszynę do wszystkich tych, i wielu
innych, zadań? Przedstawiamy Hako Citymaster – wielofunkcyjny
pojazd, który odpowiada na wszelkie potrzeby jakie w kwestii
sprzątania możemy zaobserwować w naszym otoczeniu.