okladka-1.jpg
WYDANIE: marzec - kwiecień | 2 (31) 2017

DROGI GMINNE I POWIATOWE

marzec - kwiecień

Wiosną przyroda budzi się do życia, a drogowcy nabierają nowej energii do przeprowadzania remontów dróg, usuwania pozostałości po zimowym odśnieżaniu oraz realizowania inwestycji drogowych. Decyzje związane z modernizacją infrastruktury drogowej owocują jednak często powstaniem wielu dylematów, związanych z wyborem optymalnej technologii, materiałów budowlanych lub sposobem przeprowadzenia prac wykonawczych. Czym należy się kierować, by znaleźć najlepsze rozwiązanie? To właśnie na to pytanie odpowiadamy na łamach marcowo-kwietniowych „Dróg Gminnych i Powiatowych”.

W pierwszej kolejności rozstrzygamy, czy warto zbroić nawierzchnie betonowe oraz jak w praktyce odtwarzać nawierzchnie dróg wykonanych z betonu. Następnie doradzimy, jak przeprowadzić przebudowę sieci uzbrojenia terenu w związku z realizacją inwestycji drogowych i na co należy zwrócić uwagę, by zaplanować infrastrukturę rowerową adekwatną do potrzeb regionu.

Choć wiosna sprzyja remontom i nowym inwestycjom, to nie wszyscy zarządcy dróg dysponują budżetem pozwalającym na imponujące realizacje. Każdy z nich uczestniczy jednak w wiosennych porządkach i zmaga się z problemem usunięcia materiału uszorstniającego, który po zimie zalega na drogach i poboczach. Aby ułatwić to zadanie, zamieszczamy praktyczne wskazówki, dotyczące wyboru sprzętu i techniki do efektywnego zamiatania oraz mycia nawierzchni. Dołączamy też porady na temat optymalnych sposobów wykorzystania maszyn drogowych na wiosnę oraz zasad właściwego rozliczania odwróconego VAT-u, których interpretacja jest nadal problematyczna dla branży drogowej.

W wiosennym wydaniu „Dróg Gminnych i Powiatowych” każdy zarządca znajdzie wiedzę odpowiednią do swoich potrzeb. Mam nadzieję, że magazyn dostarczy inspiracji również Państwu,

Nina Kinitz
Redaktor naczelna
„Drogi Gminne i Powiatowe”

Zamów prenumeratę

UTRZYMANIE DRÓG

MICHAŁ STAWOWIAK marzec-kwiecień | 2 (31) 2017

Park maszynowy zarządcy dróg. Optymalne sposoby wykorzystania sprzętu na wiosnę

Gdy śnieg na drogach stopnieje, w miejsce pługów wjeżdżają zamiatarki, malowarki, recyklery i remontery drogowe. Wraz ze zmianą pory roku pojawia się konieczność dokonania przeglądu, a często też wymiany sprzętu do pozimowego utrzymania dróg. Czego nie może zabraknąć w parku maszynowym zarządcy dróg i jak optymalnie wykorzystać maszyny do wiosennych prac? O tym piszemy w poniższym artykule.

WYDARZENIA

PRAWNE ZESZYTY DROGOWE

MARCIN KRAWCZYK marzec-kwiecień | 2 (31) 2017

Odwrócony VAT – problemy w branży drogowej

Uchwalona w grudniu 2016 r. ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw wprowadziła z początkiem 2017 r. niemałe zamieszanie w branży budowlanej. Wszystko z powodu tzw. odwrotnego obciążenia na gruncie podatku od towarów i usług (VAT). O ile sama zmiana przepisów nie była zaskoczeniem, o tyle praktyczne problemy, którym muszą stawić czoło przedsiębiorstwa budowlane, przyprawiają o ból głowy.

MICHAŁ KRZYŻAŃSKI marzec-kwiecień | 2 (31) 2017

Jak przeprowadzić przebudowę sieci uzbrojenia terenu w związku z realizacją inwestycji drogowych

Wydana przez organ administracji publicznej decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, zawiera fakultatywnie ustalenia dotyczące obowiązku budowy lub przebudowy sieci uzbrojenia terenu. Jakie wynikają z tego tytułu dwa podstawowe obowiązki zarządcy drogi dotyczące gospodarowania nieruchomościami?

WARTO WIEDZIEĆ

Warto Wiedzieć marzec-kwiecień | 2 (31) 2017

Projekt Neuötting – innowacyjne połączenie ekranów akustycznych z fotowoltaiką

Hałas komunikacyjny i jego negatywny wpływ na człowieka i środowisko to jeden z najistotniejszych problemów współczesnej cywilizacji. Dlatego stale udoskonala się sposoby, metody i środki pozwalające wyeliminować lub przynajmniej znacząco ograniczyć występujące zagrożenie. W 2016 r. w Niemczech, w Górnej Bawarii, w gminie Neuötting wzdłuż drogi krajowej 2550 zostało zastosowane innowacyjne rozwiązanie do walki z hałasem – połączenie ekranów akustycznych z fotowoltaiką, przedsięwzięcie na wskroś nowatorskie, wzorcowa koncepcja zarówno projektu, jak i sposobu finansowania.

REMONTY DRÓG

TOMASZ SOCHACKI marzec-kwiecień | 2 (31) 2017

Zbrojenie nawierzchni betonowych – czy zawsze jest potrzebne i jakie warto wybrać na drogach lokalnych?

Nawierzchnie betonowe od kilkunastu lat cieszą się coraz większą popularnością. Wynika to głównie z ich trwałości sięgającej nierzadko ponad 30-40 lat, co jest praktycznie niespotykane przy tradycyjnych nawierzchniach bitumicznych. Ponadto koszt budowy drogi betonowej jest obecnie porównywalny z budową drogi o konstrukcji podatnej, więc kwestie finansowe stopniowo tracą na znaczeniu.

Remonty dróg TOMASZ SOCHACKI marzec-kwiecień | 2 (31) 2017

Nie taki diabeł straszny… Odtworzenie nawierzchni betonowej w praktyce

Wielu inwestorów obawia się budowy dróg o konstrukcji sztywnej ze względu na koszty inwestycji oraz problemy z utrzymaniem tych dróg w przyszłości. W praktyce jednak koszt budowy drogi betonowej i bitumicznej jest porównywalny, a nawet przy wyższych kategoriach ruchu drogi betonowe mogą być rozwiązaniem tańszym. A jak wygląda kwestia eksploatacji dróg o betonowej nawierzchni?