Remonty dróg

Beton wałowany – sposób na tanie i trwałe nawierzchnie

W „Programie budowy dróg na lata 2014-2023” zaplanowano budowę 809 km dróg krajowych z nawierzchnią z betonu cementowego. To świetna wiadomość dla użytkowników dróg, bo beton gwarantuje eksploatację sięgającą nawet 50 lat, przy relatywnie niskich kosztach utrzymania.

Wg raportu NIK, ok. 70% dróg pod zarządem samorządów jest w stanie złym i niezadowalającym, a zdaniem GUS-u mniej niż połowa dróg gminnych ma nawierzchnię utwardzoną – ulepszoną. Te alarmujące sygnały, motywują zarządców do sięgania po niestandardowe rozwiązania, gwarantujące dłuższą trwałość nawierzchni. W sukurs przychodzi innowacyjna technologia betonu wałowanego, łącząca solidność konstrukcji z opłacalnością. Pozwala ona obniżyć koszty o kilkanaście procent w porównaniu do drogi bitumicznej tej samej kategorii. A biorąc pod uwagę prognozy dot. cen ropy naftowej, ta różnica może jeszcze wzrosnąć.

LafargeHolcim od lat realizuje strategię wsparcia społeczności lokalnych i poszukiwania innowacyjnych kierunków rozwoju, podejmując działania na rzecz wdrożenia betonu wałowanego na polskich drogach. Po naukowym opracowaniu podstaw technologicznych, firma od roku 2015 rozpoczęła działania promocyjne, kierowane do Zarządców dróg samorządowych. Jednocześnie LafargeHolcim wspiera lokalnych wykonawców drogowych w ramach programu partnerskiego, dając im możliwość dywersyfikacji oferty handlowej. Technologia betonu wałowanego jest nieskomplikowana i każdy wykonawca posiadający typowy sprzęt do układania mieszanek bitumicznych, może śmiało wykonać taką nawierzchnię.

Owocem tych działań jest już kilka odcinków dróg, w których wykorzystano tę nowatorską technologię. Były to m.in.: remont DW nr 272 oraz przebudowa DG nr 06001F (Radomia – Słone). W mieszance betonowej użyto wyłącznie lokalne surowce (grysy i żwiry), pochodzące z zakładów wydobywczych LafargeHolcim oraz cement z Cementowni Kujawy należącej do koncernu. Firmowe laboratorium przeprowadziło testy doboru surowców i optymalizacji składu mieszanki, a technolodzy stale nadzorowali przebieg wbudowania betonu oraz jego parametry. Ułożono ponad 3000 m3 betonu w zmiennych warunkach pogodowych, co wymuszało perfekcyjną koordynację działań techniczno-organizacyjnych.

Sukces tych realizacji dowiódł, że na naszym rynku jest miejsce na konkurencyjną dla nawierzchni bitumicznych nawierzchnię z betonu wałowanego. A nadrzędnym celem tej konkurencji jest: trwała, bezpieczna i tania – zarówno w budowie, jak w kosztach eksploatacji – DROGA LOKALNA.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 10  Strona 11

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

TOMASZ SOCHACKI marzec-kwiecień | 2 (31) 2017

Zbrojenie nawierzchni betonowych – czy zawsze jest potrzebne i jakie warto wybrać na drogach lokalnych?

Nawierzchnie betonowe od kilkunastu lat cieszą się coraz większą popularnością. Wynika to głównie z ich trwałości sięgającej nierzadko ponad 30-40 lat, co jest praktycznie niespotykane przy tradycyjnych nawierzchniach bitumicznych. Ponadto koszt budowy drogi betonowej jest obecnie porównywalny z budową drogi o konstrukcji podatnej, więc kwestie finansowe stopniowo tracą na znaczeniu.

Remonty dróg TOMASZ SOCHACKI marzec-kwiecień | 2 (31) 2017

Nie taki diabeł straszny… Odtworzenie nawierzchni betonowej w praktyce

Wielu inwestorów obawia się budowy dróg o konstrukcji sztywnej ze względu na koszty inwestycji oraz problemy z utrzymaniem tych dróg w przyszłości. W praktyce jednak koszt budowy drogi betonowej i bitumicznej jest porównywalny, a nawet przy wyższych kategoriach ruchu drogi betonowe mogą być rozwiązaniem tańszym. A jak wygląda kwestia eksploatacji dróg o betonowej nawierzchni?