Temat Numeru

Zimowe utrzymanie dróg. Jak najskuteczniej usunąć śnieg z nawierzchni?

Tytułowe pytanie spędza sen z powiek niemalże wszystkim zarządcom oraz podmiotom odpowiedzialnym za utrzymanie dróg w sezonie zimowym. Na szczęście istnieje kilka satysfakcjonujących rozwiązań zwiększających przejezdność dróg i bezpieczeństwo ich użytkowników podczas opadów śniegu – jednym z nich jest wykorzystanie profesjonalnych maszyn.

Odśnieżanie a uszorstnianie

Oba pojęcia są związane z zimowym odśnieżaniem dróg, lecz oznaczają dwa odmienne procesy. Odśnieżanie polega na spychaniu lub wyrzucaniu zalegającego śniegu poza obrys jezdni. Z kolei uszorstnianie, zwane także posypywaniem, to nic innego jak pokrywanie nawierzchni jezdni materiałem uszorstniającym w celu zwiększenia przyczepności opon pojazdów mechanicznych do nawierzchni drogi.

Czynności odśnieżania i uszorstniania wykonujemy zwykle razem, lecz istotne jest zachowanie ich odpowiedniej kolejności. Najpierw musimy usunąć z jezdni śnieg lub błoto pośniegowe, a następnie pokryć ją materiałem uszorstniającym, a więc piaskiem, żwirem, solą drogową lub dodatkowo substancją zwaną solanką, czyli nasyconym roztworem wody z solą (zwykle chlorkiem sodu).

Akcja zima – jakie środki techniczne wybrać?

Pługi Do odśnieżania wykorzystuje się zwykle pługi odśnieżne jednosegmentowe lub wielosegmentowe – zwykle dwusegmentowe łamane.

Zasadniczo pługi odśnieżne możemy także podzielić na lekkie – służące do odśnieżania chodników i alejek, średnie – do odśnieżania dróg osiedlowych i miejskich, a także ciężkie – stosowane do odśnieżania dróg krajowych, autostrad oraz lotnisk.

Nośnikami pługów odśnieżnych mogą być ciągniki rolnicze oraz samochody ciężarowe wyposażone w płytę czołową, do której za pośrednictwem czterech sworzni montuje się pług odśnieżny.

Każdy obecnie produkowany pług odśnieżny jest wyposażony w sterowanie elektrohydrauliczne lub hydrauliczne. Sterowanie elektrohydrauliczne jest realizowane dzięki pompie hydraulicznej o niewielkiej wydajności, która zasila dwa siłowniki wychylania pługa oraz jeden siłownik podnoszenia i opuszczania pługa. Podobnie sprawa wygląda przy sterowaniu hydraulicznym, różnica polega na tym, że przy sterowaniu hydraulicznym zasilanie siłowników odbywa się z instalacji hydraulicznej nośnika, na którym zamontowany jest pług.

Oprócz układu siłowników odpowiedzialnych za odpowiednie wychylenie i docisk pługa do nawierzchni, każdy pług wyposażony jest w część lemieszową, która jest wykonana w postaci rynny odrzucającej śnieg poza drogę oraz elementów gumowych, montowanych na dolnej krawędzi części lemieszowej i stykających się bezpośrednio z nawierzchnią. Elementy te zwykle wykonywane są jako wymienne segmenty z uwagi na to, że są one narażone na ścieranie. Ponadto pług powinien być wyposażony w kółka, które toczą się razem z opuszczonym lemieszem po jezdni. Ich rolą jest zmniejszenie siły nacisku, jaką pług wywiera na przednią oś nośnika.

Warto także pamiętać o tym, że po montażu pługa do czołownicy zamontowanej przed lub na zderzaku nośnika będzie on zasłaniał światła nośnika. Problem ten można rozwiązać w dwojaki sposób – montując dodatkowe oświetlenie na wspornikach pługa lub montując dodatkowe oświetlenie w postaci świateł mijania, drogowych czy kierunkowskazów na podszybiu nośnika. Ponadto krańce lemiesza powinny być oznaczone czerwonymi chorągiewkami wraz ze światłami obrysowymi.

Pługi lemieszowe jedno- lub wielosegmentowe znajdują zastosowanie tylko w przypadku śniegu sypkiego lub takiego, który pod wpływem wilgoci i ujemnej temperatury nie uległ zlodowaceniu – w innych sytuacjach należy przeprowadzić proces odśnieżania przy wykorzystaniu odśnieżarek.

Odśnieżarki

Tę grupę urządzeń możemy podzielić na odśnieżarki ślimakowe oraz odśnieżarki ślimakowo-wirnikowe.

Odśnieżarki ślimakowe współpracują zwykle z nośnikami w postaci ciągników rolniczych o dużej mocy. Ich zadaniem jest odcinanie zamarzniętej warstwy śniegu i poprzez noże ślimakowe kierowanie odspojonego śniegu do komina wylotowego, którym to kominem śnieg jest odrzucany na lewą lub prawą stronę jezdni. Nieco bardziej rozbudowaną

STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 3  Strona 4  Strona 5  Strona 6  Strona 7  Strona 8  Strona 9

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

LISTOPAD 6 (29) 2016

Wielofunkcyjne rozwiązania na zimę

Artykuł sponsorowany. „Zima zaskoczyła drogowców” – to słowa, których nie chciałby usłyszeć w zbliżającym się sezonie zimowym żaden zespół odpowiedzialny za odśnieżanie i zapewnienie bezpieczeństwa na drogach i chodnikach. Aby pierwsze opady śniegu nie były ani zaskoczeniem, ani problemem, trzeba wcześniej pomyśleć o wyposażeniu naszego miasta czy gminy w odpowiednie urządzenia.

NEWSLETTER

Zapisz się i czytaj...

...najciekawsze artykuły, najnowsze informacje, wiadomości z branży