Warto Wiedzieć

Ostrzeszów – zasłużona Gwiazda Wielkopolski

Choć Powiat Ostrzeszowski jest niewielki – obejmuje tylko 7 gmin, to jego władze podchodzą do kwestii rozbudowy i modernizacji dróg z dużym rozmachem. Świadczy o tym zrealizowanie 3 inwestycji, w ramach których wybudowano ok. 33 km dróg w ciągu zaledwie trzech lat. Na każdą z nich pozyskano dofi nansowanie unijne, niekiedy sięgające nawet 80%. Jaka jest tajemnica sukcesu Powiatu Ostrzeszowskiego? Odpowiedź na to i inne pytania prezentuje Anna Gieczewska, Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Ostrzeszowie.

Nina Kinitz: Projekt „Przebudowa ciągu drogowego: nr 5577P Międzybórz- Szklarka Myślniewska, nr 5578P Kuźnica Myślniewska – Kobyla Góra, nr 5581P Kobyla Góra – Słupia” był wielokrotnie nagradzany. Jakie było najważniejsze wyróżnienie, które otrzymali Państwo za ukończenie tej inwestycji?

Anna Gieczewska: Istotne były dla nas wyróżnienia w ogólnopolskim konkursie „Modernizacja roku 2012” oraz w prestiżowym konkursie „Gwiazdy Wielkopolski”, którego organizatorem był Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu. Celem edycji z 2014 r., w której braliśmy udział, było wyłonienie najciekawszych projektów realizowanych w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013. Spośród bardzo wielu wniosków w kategorii Nowoczesna Infrastruktura największe uznanie kapituły konkursowej wzbudziły dwa projekty – nasz i Powiatu Pilskiego. Jurorzy wielokrotnie próbowali wyłonić zwycięzcę, lecz za każdym razem obydwa powiaty otrzymywały równą liczbę punktów. O ostatecznym wyniku przesądziło głosowanie, w wyniku którego zwycięstwo przypadło w udziale naszemu konkurentowi, ale ze względu na duże znaczenie strategiczne projektu zrealizowanego przez Powiat Ostrzeszowski kapituła postanowiła uhonorować nas wyróżnieniem.

Nina Kinitz: Dlaczego ten projekt zyskuje tak wysokie oceny jury?

Anna Gieczewska: Ta inwestycja jest bardzo istotna dla rozwoju komunikacji i całej sieci transportowej wojewódzkiego układu. Przebudowa ciągu drogowego nie tylko dostarczyła stymulacji powiatowi i przyczyniła się do zwiększenia jego atrakcyjności jako miejsca zamieszkania i inwestowania, ale także podniosła standard życia jego mieszkańców. Ułatwiła też dojazd do terenów turystycznych, np. do Zalewu Kobyla Góra, który jest często odwiedzany przez wczasowiczów. Usprawnienie ruchu nastąpiło także na drodze do Wzgórz Ostrzeszowskich oraz Gór Kocich, co przełożyło się na rozwój infrastruktury turystycznej.

Dzięki zrealizowaniu wielokrotnie nagradzanego projektu zwiększyło się też bezpieczeństwo pieszych, a szczególnie pensjonariuszy domów pomocy społecznej w Kobylej Górze oraz w Myślniewie. Obydwa obiekty dzieli odległość wynosząca niemal 2 km. Tę trasę codziennie przemierzają osoby niepełnosprawne, które pchają przed sobą wózek z posiłkami. Poruszają się wzdłuż wąskiej jezdni pod górę, co dotąd narażało ich na niebezpieczeństwo oraz często wywoływało dodatkowe utrudnienia dla kierowców, którzy musieli zjeżdżać na pobocza na widok pieszych. Teraz wszyscy pensjonariusze domów pomocy społecznej zyskali bezpieczną trasę, a kierowcy – usprawnienie ruchu na drodze.

Istotnym efektem naszych działań jest również skrócenie czasu przejazdu od miejscowości Słupia pod Bralinem do miejscowości Szklarka Myślniewska oraz od Kobylej Góry do Szklarki Myślniewskiej, a także zwiększenie atrakcyjności przejazdu na trasie Syców- -Kobyla Góra-Krotoszyn i Syców-Kobyla Góra- -Ostrów Wielkopolski.

Ponadto odciążyliśmy od ruchu kołowego drogę krajową nr 8 i wojewódzkie nr: 449, 450 oraz 444. Finalnie polepszyła się płynność ruchu całej infrastruktury drogowej, a na niektórych odcinkach udało się znacząco skrócić drogę przejazdu – czasami nawet o 40 km, co stanowi istotny efekt ekonomiczny.

Nasz projekt wyróżniał się na tle innych ocenianych w konkursie także tym, że inwestycja łączyła dwie drogi wojewódzkie:

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 59  Strona 60  Strona 61  Strona 62

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

NINA KINITZ maj-czerwiec | 3 (20) 2015

Czy 2+1 = mniej wypadków na drogach?

Jedną z najczęstszych przyczyn wypadków drogowych w Polsce jest wykonywanie ryzykownych manewrów wyprzedzania. Niemal połowę kolizji stanowią zderzenia pojazdów, z których co piąte jest zderzeniem czołowym. Te alarmujące statystyki skłoniły MIiR do wprowadzenia zmian prawnych, które mają upowszechnić stosowanie przekrojów typu 2+1. Czy rozporządzenie, które weszło w życie 25 marca br., istotnie zwiększy bezpieczeństwo na polskich drogach?

MARZENA SUCHOCKA maj-czerwiec | 3 (20) 2015

Drogi nie mogą istnieć bez drzew

Masowe wycinanie drzew przydrożnych jest często uzasadniane koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa kierowców. W 2004 r. najechania na drzewo stanowiły 11% wszystkich zarejestrowanych wypadków drogowych w Polsce. W ich wyniku śmierć poniosły 932 osoby (16% wszystkich zabitych), rannych było 8004 (12% wszystkich rannych). Najczęstszymi przyczynami wypadków były jednak: niedostosowanie prędkości do warunków, nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu lub nieprawidłowe wyprzedzanie. Dane Komendy Wojewódzkiej Policji w Olsztynie dotyczące wypadków w latach 1999-2004 wykazały, że w jednej trzeciej przypadków kolizji z drzewem samochód prowadził nietrzeźwy kierowca.