DGiP 60.png
WYDANIE: styczeń - luty | 1 (60) 2022

DROGI GMINNE I POWIATOWE

styczeń - luty

  •  Kruszywa stosowane w budownictwie w świetle norm przedmiotowych.
  • Destrukt asfaltowy trafi z powrotem na drogi – czy można już świętować?
  • Innowacyjne wykorzystanie UPS w konstrukcjach drogowych z betonem niewrażliwym na zmianę objętość.
  • Wywiad z dyrektorem Służby Drogowej ze Świdnicy Markiem Olesińskim o doświadczeniach z 10-letniej drogi powiatowej nr 3396 D wybudowanej w technologii betonowej.
  • Inwestycje drogowe w Polskim Ładzie – co się zmieniło od 2022?
  • Utrzymanie nawierzchni betonowych – sprawdzone zabiegi naprawcze.
  • Szacowanie wartości zamówień na naprawę kilku dróg w gminie.
  • Silniki elektryczne jako źródło napędu ciężkich maszyn drogowych.
  • Roboty budowlane w obiektach istniejących w pasie drogowym – co warto wiedzieć?
Zamów prenumeratę

UTRZYMANIE DRÓG

MICHAŁ STAWOWIAK styczeń-luty | 1 (60) 2022

Silniki elektryczne jako źródło napędu ciężkich maszyn drogowych

Maszyny oraz urządzenia elektryczne to obecnie jedne z najbardziej rozpowszechnionych rodzajów maszyn i urządzeń technicznych. Spotyka się je niemalże na każdym kroku. Ich obecność w naszym życiu – począwszy od wykorzystania w małych urządzeniach AGD, na ciężkich maszynach drogowych kończąc – jest niekwestionowana.

PROJEKTOWANIE

TECHNOLOGIE

styczeń-luty | 1 (60) 2022

Kruszywa wapienne w infrastrukturze

Wapień jest skałą osadową zbudowaną głównie z węglanu wapnia (CaCO3 ). Stanowi on półprodukt w wielu dziedzinach przemysłu, np. do produkcji cementu lub spoiwa wapiennego. Ze skały wapiennej mogą być też produkowane kruszywa stosowane w różnych segmentach budownictwa, szczególne znaczenie kruszywa wapienne mają w segmencie budownictwa infrastrukturalnego

styczeń-luty | 1 (60) 2022

Drogi z recyklingu

Każda, nawet najlepiej wykonana, nawierzchnia drogowa z czasem ulega degradacji. Wiąże się to w pewnym momencie z koniecznością wzmocnienia całej konstrukcji lub wymiany jednej bądź kilku jej warstw. Zabiegom tym towarzyszy frezowanie, zwykle co najmniej jednej warstwy asfaltowej, w którego wyniku powstaje tzw. destrukt asfaltowy (na świecie oznaczany w jęz. angielskim jako Reclaimed Asphalt Pavement – RAP). Rodzi się wtedy pytanie, co można z nim dalej zrobić? Zutylizować, składować, a może w odpowiedni spósob przetworzyć i ponownie wbudować w nawierzchnię drogi?

styczeń-luty | 1 (60) 2022

Dlaczego warto i jak poprawianie wykonać pomiar rozkładu luminacji na drodze

Dlaczego warto wykonywać pomiary luminancji?

Oświetlenie drogowe ma szczególny wpływ na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, a pomiar luminancji pozwala na określenie poziomu jaskrawości powierzchni drogi, jaką obserwuje kierowca. Aby zapewnić odpowiednie warunki oświetleniowe, zarówno projekt, dobór sprzętu oświetleniowego oraz wykonanie instalacji powinny być zgodne z obowiązującymi normami i warunkami technicznymi.

WYWIAD

PRAWNE ZESZYTY DROGOWE

KONRAD RÓŻOWICZ styczeń-luty | 1 (60) 2022

Szacowanie wartości zamówień na naprawę kilku dróg w gminie

Działalność inwestycyjna podmiotów publicznych w zakresie napraw, remontów czy też modernizacji dróg z założenia wiąże się z przygotowywaniem i przeprowadzaniem procesów zakupowych przy jednoczesnym stosowaniu przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (dalej: p.z.p.). Jedną z reguł charakterystycznych dla reżimu prawa zamówień publicznych jest obowiązek planowania inwestycji, w tym również ze względu na konieczność uwzględnienia wartości przyszłych zamówień, tak aby nie dopuścić do nieuprawnionego niezastosowania przepisów ustawy lub zastosowania reżimu o mniejszym stopniu rygoryzmu. Niniejszy artykuł odpowiada m.in. na pytania, czy remonty na kilku sąsiadujących ulicach należy oszacować łącznie.

PRZEMYSŁAW GOGOJEWICZ styczeń-luty | 1 (60) 2022

Projekt budowlany drogi

Projekt budowlany powinien spełniać wymagania określone w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, lub w pozwoleniach, jeżeli są one wymagane. Zakres i treść projektu budowlanego powinny być dostosowane do specyfiki i charakteru obiektu, stopnia skomplikowania robot budowlanych oraz – w zależności od przeznaczenia projektowanego obiektu – określać niezbędne warunki do korzystania z obiektu przez osoby ze szczególnymi potrzebami. Organy nie są uprawnione do kwestionowania merytorycznej treści projektu budowlanego.

WARTO WIEDZIEĆ