Projektowanie

„Problemy” w realizacji inwestycji drogowych (ze strony inwestora i wykonawcy) – studium przypadku

Warto zacząć od „przyziemnej” genezy problemów w realizacji inwestycji drogowych. „Jak nie wiadomo, o co chodzi, to chodzi o pieniądze” – pozornymi oszczędnościami są tani projektant oraz tani wykonawca, ale przemyślana optymalizacja kosztów w tym zakresie jest oczywiście pożądana, bo ostatecznie to nasze wspólne pieniądze przy inwestycjach w drogi publiczne i nasze problemy przy ich użytkowaniu.

„Czas to pieniądz”. Powiedzenie to ma wielorakie znaczenie, ale warto je odnieść do realizacji inwestycji drogowej – każde opóźnienie w zakończeniu realizacji inwestycji generuje dodatkowe koszty:

  • po stronie inwestora – inwestycja nie „zarabia” (odcinki płatne, drogi dojazdowe do centrów logistycznych, stref przemysłowych czy handlowych),
  • po stronie wykonawcy – koszty kredytów, koszty kar,
  • po stronie użytkowników – koszty społeczne: utrudnienia w ruchu, wydłużenie tras dojazdu (czas, paliwo, spaliny, hałas).

 

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

PIOTR PIESTRZYŃSKI wrzesień-październik | 5 (64) 2022

Ścieżki rowerowe z betonu

„Drogi w puszczy różne: szuterki, fajne asfalty. Trafił się nawet beton, po którym jechało się fenomenalnie. Pierwszy raz miałem okazję jechać po drodze betonowej i było super” – napisał 24 lipca 2022 r. jeden z internautów podróżujący rowerem po Puszczy Augustowskiej. Beton jest bardzo dobrym materiałem do budowy ścieżek rowerowych. Betonowe nawierzchnie są nie tylko wygodne dla rowerzystów i trwałe, ale dodatkowo mogą np. pełnić rolę oczyszczającą powietrze, pochłaniając szkodliwe tlenki azotu lub zapewniać retencję wody przez wodoprzepuszczalną nawierzchnię.