Projektowanie

Sposoby przedłużania trwałości konstrukcji nawierzchni

Trwałość konstrukcji nawierzchni to jedno z kluczowych zagadnień w kontekście parametrów nawierzchni drogowych. Przez trwałość należy rozumieć długość cyklu życia nawierzchni, przy czym określenie, kiedy następuje wspomniany koniec, nie jest tak precyzyjne, jak można byłoby oczekiwać. Długość cyklu życia jest bardzo istotna dla długofalowego planowania infrastruktury drogowej ze szczególnym uwzględnieniem maksymalizacji jej efektywności ekonomicznej.

Z godnie z przepisami rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. z 2016 r. poz. 124 z późn. zm., dalej: rozporządzenie) [1] konstrukcja nawierzchni powinna być tak projektowana, aby jej stan graniczny nośności i przydatności do użytkowania nie był przekraczany w okresach eksploatacji krótszych niż 30 lat dla dróg o nawierzchni sztywnej oraz dróg klasy A i S o konstrukcji nawierzchni podatnej i półsztywnej lub 20 lat dla dróg pozostałych klas technicznych o konstrukcji nawierzchni podatnej i półsztywnej. Brzmienie § 148 rozporządzenia wskazuje, że trwałość nawierzchni dla nowobudowanych, rozbudowywanych lub przebudowywanych dróg nie powinna być krótsza niż 20 lub 30 lat, zależnie od rodzaju konstrukcji oraz klasy technicznej drogi. Rozporządzenie określa również, jaki stan nawierzchni uznaje się za przekroczenie stanu granicznego nośności i przydatności do użytkowania

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 4  Strona 5  Strona 6  Strona 7  Strona 8  Strona 9

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

TOMASZ GODLEWSKI marzec-kwiecień | 2 (49) 2020

Nowe podejście do problemu przemarzania gruntu a projektowanie konstrukcji nawierzchni

Kwestia trwałości konstrukcji w kontekście widocznych zmian klimatu (stały trend) oraz efektów tych zmian widocznych w postaci ekstremalnych zjawisk pogodowych (sytuacje chwilowe), wskazują na konieczność uwzględnienia zmian w podejściu projektowym. Jednym z takich elementów jest zjawisko przemarzania gruntów, które w przypadku konstrukcji nawierzchni drogowych może mieć istotny wpływ na jakość i trwałość podbudowy z uwagi na potencjalną wysadzinowość niektórych podłoży.

KRZYSZTOF BŁAŻEJOWSKI marzec-kwiecień | 2 (49) 2020

Trwałość nawierzchni asfaltowych – spojrzenie techniczne i ekologiczne

W codziennej pracy zarządcy drogi czy firmy drogowej uwaga skoncentrowana jest przede wszystkim na aspektach technicznych i formalnych. Czynniki środowiskowe występują głównie w relacjach z RDOŚ lub z mieszkańcami (hałas). W ostatnim czasie pojawił się jednak nowy element związany z szeroko rozumianą ekologią, który w niedługim czasie może mieć duży wpływ na sposób funkcjonowania całego drogownictwa.