Technologie

Cztery pory roku – przegląd maszyn drogowych

Niemalże w każdym przedsiębiorstwie oczyszczania miasta lub przedsiębiorstwie gospodarki komunalnej zachodzi potrzeba sezonowego wykorzystania określonej grupy maszyn drogowych. Są dostosowane do wykonywania danego zadania w zależności od pory roku, lokalnego zapotrzebowania na daną usługę komunalną lub działania interwencyjnego, np. usuwania skutków awarii czy kataklizmu. Należą do nich m.in. zamiatarki drogowe – elewatorowe oraz podciśnieniowe, recyklery oraz remontery asfaltu, polewaczki drogowe, kosiarki bijakowe, kosiarki wysięgnikowe, odmulacze rowów, pojazdy do ciśnieniowego mycia kanałów oraz cała gama sprzętu do zimowego utrzymywania dróg i ulic.

Podział maszyn ze względu na porę roku

Przegląd maszyn warto rozpocząć od pory wiosennej, kiedy to pracy na drogach jest najwięcej. W pierwszej fazie przystępuje się do pozimowego oczyszczania dróg przy użyciu zamiatarek mechanicznych. Zamiatarki mechaniczne dzielą się na dwie grupy – pierwsza z nich to zamiatarki podciśnieniowe, w których wykorzystuje się podciśnienie wywołane przez wysokowydajną ssawę do pochłaniania zanieczyszczeń z jezdni do zbiornika na nieczystości, w który wyposażona jest zamiatarka. Drugą stanowią zamiatarki elewatorowe, w których transport zanieczyszczeń odbywa się na typowo mechanicznej zasadzie z wykorzystaniem przenośnika zgrzebłowego oraz przenośnika taśmowego. W zależności od konstrukcji zamiatarka elewatorowa może być wyposażona we własny zbiornik na zanieczyszczenia lub są one ładowane na skrzynię wywrotki (zamiennie hakowca lub bramowca), która holuje za sobą zamiatarkę.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 49  Strona 50  Strona 51  Strona 52  Strona 53  Strona 54

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

TOMASZ SOCHACKI styczeń-luty | 1 (36) 2018

Podbudowy betonowe i związane spoiwami hydraulicznymi

Podczas oceny stanu drogi zazwyczaj analizowane są wyłącznie zniszczenia warstwy ścieralnej, szczególnie w przypadku dróg bitumicznych. W praktyce jednak największym problemem jest niewłaściwie zaprojektowana lub wykonana podbudowa, ponieważ odpowiada za rzeczywiste przenoszenie obciążeń i rozkładanie ich na podłoże gruntowe. W artykule omówiono kilka wybranych technologii podbudów drogowych przeznaczonych na drogi lokalne i o ruchu szybkim, w tym również podbudowy wykonywane w ramach prac remontowo‑utrzymaniowych.

MICHAŁ STAWOWIAK styczeń-luty | 1 (36) 2018

Mobilne recyklery asfaltu

Intensywne prace związane z utrzymywaniem dróg nie kończą się wraz z odejściem zimy. Przeciwnie – w sezonie wczesnowiosennym pojawia się problem ubytków powstałych w nawierzchniach drogowych, szczególnie wykonanych z mas bitumicznych. Jednymi z pierwszych maszyn wykorzystywanych do utrzymywania dróg po sezonie zimowym są mobilne recyklery asfaltu, czyli maszyny przeznaczone do ponownego przerobu zerwanej nawierzchni asfaltowej, budowane zwykle na ramach przyczep samochodowych lub jako urządzenia bez własnego podwozia, montowane do skrzyń ładunkowych pojazdów. W niniejszym artykule przyjrzymy się zagadnieniom związanym z efektywną i bezpieczną pracą przy wykorzystaniu recyklerów asfaltu.