Warto Wiedzieć

Budowa dróg z betoniarnią ELKON

Rozwój infrastruktury drogowej w Polsce jest kluczowym celem każdej jednostki terytorialnej. Jak rozwiązać problem rosnących cen i materiałów? Logicznym rozwiązaniem jest obniżenie kosztów budowy, ale w jaki sposób?

 

Rozwój infrastruktury drogowej w Polsce jest kluczowym celem każdej jednostki terytorialnej. Jak rozwiązać problem rosnących cen i materiałów? Logicznym rozwiązaniem jest obniżenie kosztów budowy, ale w jaki sposób? Nie ma jednego „złotego środka”, są różne rozwiązania. Niewątpliwie jednym z nich jest zakup własnego węzła betoniarskiego, który daje możliwość produkcji betonu na potrzeby swoich projektów, aby z pomocą gminnych pracowników budować tam, gdzie jest potrzeba.

Taki scenariusz od kilku miesięcy wdraża gmina Bełchatów. Wójt gminy – Konrad Koc jest jednym z pierwszych, który podjął decyzję o budowie dróg własnymi siłami. Wszystko wskazuje na to, że pomysł, choć trudny i mało znany, okazuje się skuteczny. Obecnie gmina przygotowuje poszczególne odcinki dróg gminnych, aby można było rozpocząć budowę drogi z betonu, gdy tylko zostanie uruchomimy węzeł betoniarski.

Nie bez znaczenia jest fakt, że jego realizacja była możliwa dzięki wspólnej decyzji mieszkańców. Zakup sprzętu do produkcji betonu sfinansowano bowiem m.in. z funduszu sołeckiego.

W celu realizacji tego planu potrzebny był zakup wysokiej jakości niezawodnego sprzętu. Gmina postawiła na firmę ELKON – dostawcę węzłów betoniarskich z ponad 46-letnim doświadczeniem. W Polsce zostało uruchomionych przeszło 100 betoniarni marki ELKON. Tureckiego producenta cechuje bogate doświadczenie i odpowiednie zaplecze techniczno-kadrowe oraz ciągły rozwój technologii.

Firma ELKON POLSKA – przedstawiciel na rynek Polski, ma swoją siedzibę w Dawidach Bankowych pod Warszawą, gdzie mieści się także magazyn części zamiennych. W ofercie znajdziemy szeroki wachlarz maszyn o wydajnościach od 30 do 480 m3/godz.

Gmina Bełchatów postawiła na mały węzeł szybko-przestawny z serii Quick Master, którego podstawową zaletą jest wysoka jakość wynikająca m.in. z zastosowania nowoczesnych, w pełni automatycznych linii produkcyjnych oraz wysokiej klasy komponentów znanych firm z Niemiec, Szwecji i Włoch.

Zastosowanie przez ELKON zaawansowanej technologii produkcji skutecznie zabezpiecza przed błędami konstrukcyjnymi i daje gwarancję najwyżej jakości wykonania. Kompaktowe węzły betoniarskie ELKON wyróżnia zwarta budowa, dzięki której mogą zostać zainstalowane na bardzo małej, zniwelowanej powierzchni, co stwarza duże możliwości produkowania betonu nawet na niewielkich placach budowy. Wpływa to rzecz jasna na mniejsze koszty pracy i utrzymania maszyny.

Zakupiony węzeł ELKON Quick Master-35 wyposażony jest w mieszalnik talerzowy o pojemności 750/500 l, wagę cementu, wody oraz dodatków chemicznych. Posiada rzędowe zasobniki na kruszywo o pojemności 3x10 m3. Kruszywa będą dostarczane  do mieszalnika za pomocą skipu. Dodatkowo gmina zdecydowała się na zakup silosu na cement ELKON o pojemności 50 ton.

Instalacja węzła planowana jest na początku lipca tego roku. W związku z tym, że każdy węzeł z serii Quick Master jest wstępnie zmontowany i okablowany w fabryce w Turcji, jego montaż zajmie jedynie kilka dni. Gmina od razu po uruchomieniu betoniarni planuje produkować beton.

Gmina Bełchatów, biorąc pod uwagę inflację i rosnące koszty materiałów budowlanych, stara się dążyć do zmniejszania wydatków i zmierza w kierunku samowystarczalności. Dzięki współpracy z firmą ELKON będzie mogła osiągnąć swój cel.

 


Węzeł szybko-przestawny ELKON Quick Master-35


Węzeł ELKON  Quick Master-35 z silosami na cement


Węzeł szybko-przestawny Quick Master 60


Wójt Gminy Bełchatów oraz Reprezentanci firmy ELKON - Marek Piliński Wiceprezes oraz Radosław Karaś Pełnomocnik

 

ELKON POLSKA Sp. z o.o 
ul. Starzyńskiego 46B 
05-090 Dawidy Bankowe 
Tel.: +881 151 190 
Mail: biuro@elkonpolska.pl
www.elkonpolska.pl 

 

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

DAWID JASIŃSKI maj-czerwiec | 3 (62) 2022 Tekst otwarty

Dłuższa żywotność dróg i niższe koszty budowy – czy to możliwe?

Dzięki sieci dróg gminnych i powiatowych pojazdy uprzywilejowane, samochody ciężarowe i osobowe mogą dojechać do najmniejszych miejscowości. Takie drogi muszą wytrzymywać duże natężenie ruchu przez lata, aby skutecznie ewakuować, ratować życie, lecz przede wszystkim – umożliwiać codzienne przemieszczanie się mieszkańców. Nieodłącznym elementem procesu projektowania dróg jest aspekt ekonomiczny, szczególnie jeśli inwestor korzysta ze środków publicznych. Warto zatem przyjrzeć się dostępnym technologiom, które znacznie wydłużą trwałość nawierzchni dróg, optymalizując koszty ich budowy.

REDAKCJA maj-czerwiec | 3 (62) 2022 Tekst otwarty

I Ogólnopolska Konferencja Drogowa - relacja z wydarzenia

W Poznaniu, 26 kwietnia br., odbyła się pierwsza Konferencja Drogowa pt. „Nowe wyzwania i standardy zarządzania drogami dla samorządów” zorganizowana przez naszą redakcję „Drogi gminne i powiatowe”. Wydarzenie miało miejsce w Dzień Drogowca i była to prawdziwa merytoryczna uczta dla drogowców! Ponad 120 uczestników, 14 profesjonalnych wystąpień oraz panel do wymiany doświadczeń – nie mogliśmy sobie wymarzyć świętowania jubileuszu 10-lecia istnienia czasopisma w lepszym gronie i atmosferze.