Prawne Zeszyty Drogowe

CICHE PRZYZWOLENIE NA FAKTYCZNĄ ZMIANĘ UMOWY O ZAMÓWIENIE PUBLICZNE

W praktyce realizacji kontraktów publicznych w obszarze drogownictwa znane są sytuacje, w których zamawiający poprzez milczącą zgodę dozwalają wykonawcy na zmianę sposobu realizacji umowy. Konsekwencjami tego bywają m.in. nawierzchnie drogowe mniej odporne na czynniki eksploatacyjne czy inne odstępstwa od pierwotnych zamierzeń inwestycyjnych. W perspektywie wydanego niedawno orzeczenia TSUE takie działania mogą być kwalifikowane jako niedopuszczalne zmiany umów o zamówienia publiczne, generujące ryzyko korekt finansowych czy odpowiedzialności za dopuszczenie się deliktu dyscypliny finansów publicznych.

Z ARTYKUŁU DOWIESZ SIĘ:

  • do czego prowadzą zmiany kontraktów na roboty drogowe,
  • jak NIK odnosi się do praktyk niedotrzymywania założeń kontraktów publicznych,
  • jakie jest stanowisko TSUE w stosunku do odstąpień od umów na zamówienia publiczne.

PRAKTYKA KONTRAKTOWA

W praktyce realizacji kontraktów publicznych zdarzają się sytuacje, w których poprzez swoiste przymknięcie oka na sposób realizacji zamówienia przez wybranego wykonawcę dochodzi do odstąpienia od pierwotnych założeń wskazanych w dokumentach zamówienia. Przykładowo, dozwala się na odstąpienie od założeń technologicznych budowy drogi, przyzwalając na to poprzez ograniczenie działań kontrolno-weryfikacyjnych.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

PRZEMYSŁAW GOGOJEWICZ marzec-kwiecień | 2 (73) 2024

DOTACJE NA DROGI SAMORZĄDOWE AKTUALNE ZASADY POZYSKIWANIA FUNDUSZY Z RZĄDOWEGO FUNDUSZU ROZWOJU DRÓG

Jednostka samorządu terytorialnego może otrzymać ze środków funduszu dofinansowanie zadania powiatowego albo zadania gminnego w wysokości do 80% kosztów realizacji tego zadania. Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg to narzędzie o niespotykanej dotychczas skali, pozwalające szczególnie na pomoc mniej zamożnym samorządom w rozwoju ich infrastruktury transportowej i poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

PRZEMYSŁAW GOGOJEWICZ marzec-kwiecień | 2 (73) 2024

PRAWIDŁOWE OZNAKOWANIE DRÓG I POBOCZY ZNAJDUJĄCYCH SIĘ NA TERENIE SAMORZĄDOWYM

Przyczyną wypadków na drogach i poboczach dróg na terenie samorządowym może być ich złe oznakowanie. Prawidłowe oznakowanie drogi i pobocza drogi powiatowej lub gminnej znajdującej się na terenie samorządowym należy do zarządcy drogi. Jednym z podstawowych obowiązków zarządcy drogi powiatowej lub gminnej jest zatem utrzymanie drogi oraz urządzeń czy znaków drogowych zabezpieczających ruch na tej drodze.