drogi72.png
WYDANIE: styczeń - luty | 1 (72) 2024

DROGI GMINNE I POWIATOWE

styczeń - luty

Rozpoczynając nowy rok, kładziemy nacisk na rozwój i potencjał naszego magazynu, który od ponad 10 lat z powodzeniem towarzyszy wielu ekspertom w branży drogowej. Z tej okazji serdecznie witamy Państwa z odświeżoną winietą oraz zmienionym tytułem na „Drogi Samorządowe”, podkreślając tym samym naszą dedykację tematyce samorządowej w dziedzinie dróg.

Początek roku to także dobry moment na zaplanowanie nowych projektów związanych z zarządzanymi drogami. Z myślą o Państwa efektywnej organizacji pracy, proponujemy naszą najnowszą pomoc – Niezbędnik Drogowy 2024. To narzędzie stworzone specjalnie dla wydziałów drogownictwa i zarządców dróg, będące wyjątkowym organizerem na rynku. Zawiera nie tylko kalendarz, ale również miesięczny harmonogram zadań związanych z utrzymaniem dróg, praktyczne wskazówki oraz gotowe do użycia dokumenty, znacznie ułatwiające codzienną pracę. Więcej szczegółów o Niezbędniku dostępnych jest na stronie: www.sklep.semantika.pl

Wiele osób z pewnością odczuwa, że w ostatnim czasie trudno jest nadążyć za zmianami w przepisach, co powoduje niepewność co do aktualności dobrze znanych nam procedur. To dotyczy również ustawy o drogach publicznych, która w ostatnich kilkunastu miesiącach była wielokrotnie nowelizowana. Pojawia się pytanie, jak w praktyce stosować Wzorce i standardy (WiS) dotyczące przygotowania inwestycji w obszarze dróg publicznych, ich budowy, przebudowy, remontu, utrzymania lub ochrony. Mamy nadzieję, że zebrany przegląd kluczowych zagadnień pomoże Państwu uporządkować swoją wiedzę.

W kontekście planowania nowych inwestycji, polecamy prześledzić prezentację kilku niedawno zakończonych realizacji. Jedną z nich jest nowoczesny węzeł przesiadkowy integrujący aglomerację poznańską. Ta innowacyjna inwestycja stanowi doskonały przykład węzła, który łączy różne środki transportu: kolejowy, autobusowy, samochodowy i rowerowy, co przekłada się na bezpieczniejszą i efektywniejszą komunikację.

Pozdrawiam serdecznie i życzę wszystkiego dobrego w Nowym Roku

Magdalena Wróbel
Redaktor prowadząca
„Drogi Samorządowe”

Zamów prenumeratę

UTRZYMANIE DRÓG

EMIL OKRASA styczeń-luty | 1 (72) 2024

KLUCZOWE KRYTERIA I WYMOGI DLA PROJEKTÓW INWESTYCJI OŚWIETLENIOWYCH

W ramach Programu „Rozświetlamy Polskę” na dofinansowanie modernizacji oświetlenia ulicznego przyznano prawie 1 mld zł, co mniej więcej przekłada się na około 620 tys. opraw do zmodernizowania. W praktyce, aby dokonać optymalnego wyboru opraw, należy uwzględnić kilka kluczowych wymogów programu i zweryfikować je w praktyce. Nie zawsze produkty, które na pierwszy rzut oka wydają się najlepszym wyborem, spełnią wymogi konkretnego projektu.

MICHAŁ STAWOWIAK styczeń-luty | 1 (72) 2024

NOWOCZESNE NARZĘDZIA DO UTRZYMANIA CZYSTOŚCI ULIC

Zamiatarki podciśnieniowe – wiele rozwiązań, jedno zadanie, czyli doskonałe czyszczenie. To urządzenia, które wyróżniają się różnorodnością rozwiązań. Nie tylko ich wielkość i rodzaj podwozia, ale również system zbierania, ładowania i rozładowywania zanieczyszczeń, nazywanych „zmiotkami”, może różnić się w zależności od modelu.

KRZYSZTOF CHLIPALSKI styczeń-luty | 1 (72) 2024

O KONIECZNOŚCI KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO – WZORCE I STANDARDY

Żyjemy w czasie dynamicznego i nieustannego udoskonalania maszyn, urządzeń i nowych technologii oraz wykorzystywania w sposób doskonalszy istniejących zasobów materiałowych. Przełożenie wielu zmian na sformalizowanie wymagań technicznych wymaga czasu i oczywiście w związku z tym jest trudne. Wykładnikiem formalno-prawnym jest obowiązująca ustawa Prawo budowlane (2023) [1], zgodnie z którą obiekty budowlane projektuje się i buduje w sposób określony w przepisach, w tym w Przepisach techniczno-budowlanych (PTB – 2022) [2], oraz zgodnie z zasadami wiedzy technicznej (rys.1).

PROJEKTOWANIE

PRZEMYSŁAW ROKITOWSKI styczeń-luty | 1 (72) 2024

PRAKTYCZNE ZASTOSOWANIE WYNIKÓW POMIARÓW UGIĘCIOMIERZEM FWD

Mimo iż ugięciomierze FWD są powszechnie obecne w praktyce inżynierskiej i utrzymaniowej już od kilkudziesięciu lat, wciąż dla wielu zarządców dróg narzędzie to nie jest w pełni znane, a jego zalety i możliwości nie są do końca jasne. Warto więc przybliżyć najważniejsze informacje dotyczące ugięciomierza dynamicznego oraz przedstawić, jak w praktyce utrzymaniowej wykorzystać wyniki pomiarów ugięć nawierzchni.

KRZYSZTOF CHLIPALSKI styczeń-luty | 1 (72) 2024

WERYFIKACJA PROJEKTOWANIA ODWODNIEŃ DROGOWYCH WG AKTUALNYCH WIS

Woda, obok obciążenia użytkowego i temperatury otoczenia, stanowi kluczowy czynnik mający wpływ na kondycję nawierzchni drogowych. W niniejszym artykule omówione zostały aspekty projektowania systemów odwodnienia dróg, kładąc szczególny nacisk na najnowsze Wzorce i standardy (WiS), jakie obowiązują według listopadowej aktualizacji z 2023 roku.

REDAKCJA styczeń-luty | 1 (72) 2024

NOWY WĘZEŁ INTEGRUJE AGLOMERACJĘ POZNAŃSKĄ

W ubiegłym roku na granicy Poznania i podpoznańskich Plewisk szlabany zabezpieczające przejazd przez ruchliwą linię kolejową łączącą Warszawę z Berlinem zostały zastąpione przez wiadukty kolejowe i bezkolizyjny, skracający czas podróży, przejazd pod torami. W ramach tej wyczekiwanej od lat inwestycji, likwidującej „wąskie gardło” na wjeździe do Poznania, zbudowano również nowoczesny węzeł przesiadkowy, powstały nowe jezdnie, chodniki i drogi rowerowe.

TECHNOLOGIE

PIOTR PIESTRZYŃSKI styczeń-luty | 1 (72) 2024

DAMNICA – 32 LATA TRADYCJI BUDOWY DRÓG BETONOWYCH

Pierwsze drogi betonowe na terenie gminy Damnica k. Słupska pojawiły się w 1991 r. Po 32 latach na terenie tej pomorskiej gminy jest 3 razy więcej gminnych dróg o nawierzchni betonowej niż bitumicznej. W sierpniu 2023 r. zakończono budowę 500-metrowego odcinka drogi w technologii betonu wałowanego RCC. W ten sposób dopełniono nawierzchnię na drodze Zagórzyczki – Stara Dąbrowa, która obecnie ma 5 km długości i na całej długości nawierzchnię betonową.

PIOTR PIESTRZYŃSKI styczeń-luty | 1 (72) 2024

ROWEREM WZDŁUŻ RUDAWY PO BETONIE WODOPRZEPUSZCZALNYM

W grudniu 2023 r. zakończyła się budowa ścieżki rowerowej wzdłuż Rudawy w Krakowie. Nawierzchnię, na całej 6,5 kilometrowej długości ścieżki, wykonano z betonu wodoprzepuszczalnego. Zdaniem Aleksandry Mikolaszek z Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie beton wodoprzepuszczalny jest rozwiązaniem, które godzi dostępność nawierzchni dla rowerów, wózków dziecięcych czy wózków inwalidzkich, zapewniając przepuszczalność wody.

WYDARZENIA

REDAKCJA styczeń-luty | 1 (72) 2024

II FORUM WZORCE I STANDARDY – PRAKTYCZNE ASPEKTY WYKORZYSTANIA WIS

W dniach 23-25 października 2023 roku w Krakowie odbyła się konferencja dotycząca praktycznych aspektów wykorzystywania PTB i WiS w projektowaniu dróg i mostów, organizowana przez Polski Kongres Drogowy. Współorganizatorami forum było Ministerstwo Infrastruktury oraz Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki, natomiast wśród patronów honorowych znalazły się m.in. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad raz Polska Izba Inżynierów Budownictwa.

PRAWNE ZESZYTY DROGOWE

PRZEMYSŁAW GOGOJEWICZ styczeń-luty | 1 (72) 2024

ODPADY I ELEKTROODPADY W PRAKTYCE ZARZĄDCY DROG

Dla zakwalifikowania danej substancji lub przedmiotu jako odpad nie ma znaczenia wola czy świadomość nabywcy. Okoliczność, że dana substancja lub produkt może podlegać odzyskowi, nie oznacza, że nie jest odpadem. Zarządcy drogi bardzo często spotykają się z problemem elektroodpadów na drogach. Elektroodpady to zużyty sprzęt elektroniczny – to sprzęt stanowiący odpad w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, łącznie ze wszystkimi częściami składowymi, podzespołami i materiałami eksploatacyjnymi stanowiącymi część sprzętu w momencie pozbywania się go.

PRZEMYSŁAW GOGOJEWICZ styczeń-luty | 1 (72) 2024

KANAŁY TECHNOLOGICZNE UŁOŻONE PRZY DROGACH

Budując i przebudowując ciągi kanałów technologicznych, zarządcy drogi powinni brać pod uwagę najnowsze wytyczne dotyczące tego rodzaju działań. Powinni dobierać wykwalifikowany personel i zwracać szczególną uwagę na projektowanie, a następnie sposób wykonania kanałów technologicznych. Kanał technologiczny w praktyce dróg powiatowych i gminnych stanowi podstawę infrastruktury.

KONRAD RÓŻOWICZ styczeń-luty | 1 (72) 2024

SPECUSTAWA DROGOWA A BUDOWA CHODNIKA

Temat chodników powrócił ostatnio na łamy prasy branżowej ze względu na zmiany definicyjne wprowadzone w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1047), dalej: P.r.d. Mimo że wskazana w poprzednim zdaniu ustawa jedynie funkcjonalnie powiązana jest z działalnością zarządców dróg, to wspomniana nowelizacja stanowi dogodny bodziec dla poruszenia kilku kwestii ogniskujących się wokół materii chodników w perspektywie regulacji ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 162), dalej: specustawa drogowa.

KONRAD RÓŻOWICZ styczeń-luty | 1 (72) 2024

POROZUMIENIA ZARZĄDCÓW DRÓG

Przepisy ustawy z dnia 21 marca 1985 o drogach publicznych (dalej: „u.d.p.”) przewidują możliwość zawierania przez zarządców dróg porozumień. Jest to swoista formuła współpracy, która wykazuje cechy zbieżne z porozumieniami administracyjnoprawnymi, o których mowa w art. 74 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: „u.s.g.”). Przedmiotem porozumień, zgodnie z art. 19 ust. 4 u.d.p., może być przekazanie zarządzania drogami publicznymi lub finansowania albo dofinansowania zadań z zakresu zarządzania drogami.

WARTO WIEDZIEĆ

PATRYCJA JASIK styczeń-luty | 1 (72) 2024

ANALIZA I PODSUMOWANIE ZMIAN PRAWNYCH W BRANŻY DROGOWEJ

Wielu z nas ma zapewne wrażenie, że ostatnio trudno nadążyć za zmianami w branżowych przepisach, co wzbudza niepewność, czy dobrze nam znane procedury są wciąż aktualne. Odnosi się to także do ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, która przez ostatnich kilkanaście miesięcy była wielokrotnie nowelizowana. Oprócz zmian rangi ustawowej, wprowadzono także nowe przepisy wykonawcze, tj. rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych. Co istotne, zgodnie z delegacją ustawową wydane zostały także Wzorce i standardy dotyczące przygotowania inwestycji w zakresie dróg publicznych, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania lub ochrony tych dróg (WiS).