Technologie

Technologie

MICHAŁ STAWOWIAK marzec-kwiecień | 2 (43) 2019

Rodzaje procesów korozyjnych zachodzących w konstrukcjach maszyn drogowych

Maszyny drogowe, z racji pełnionych funkcji są w większym stopniu niż inne pojazdy narażone na zniszczenia o charakterze korozji. W celu zapewnienia im odpowiedniej ochrony i utrzymania dobrego stanu technicznego, a tym samym potencjału użytkowego, dobrze jest poznać podstawowe informacje na temat korozji, która jest złożonym zjawiskiem.

MICHAŁ STAWOWIAK styczeń-luty | 1 (42) 2019

Praktyczne uwagi dotyczące utrzymania i konserwacji sprzętu drogowego

Współczesne maszyny drogowe są coraz wydajniejsze, coraz bardziej wyspecjalizowane i coraz droższe, dlatego też aby wydłużyć czas ich sprawnego działania i uniknąć dodatkowych wydatków związanych z remontami, warto pamiętać o ich odpowiednim konserwowaniu i zabezpieczeniu przed uszkodzeniami, za których dużą część odpowiedzialna jest korozja.

GRZEGORZ SCHMIDT listopad-grudzień | 6 (41) 2018

Wzmacnianie podłoży gruntowych

Istnieje wiele metod wzmocnienia podłoża. Ich zastosowanie pozwala na podniesienie nośności i zachowanie stateczności podłoża. Wykorzystanie konkretnej z nich musi być poprzedzone wykonaniem rozpoznania podłoża i specjalistycznych badań, które umożliwią projektantowi dobór odpowiedniego sposobu wzmocnienia podłoża dla warunków, jakim musi sprostać w danym przypadku.

MICHAŁ STAWOWIAK wrzesień-październik | 5 (40) 2018

Układy centralnego smarowania stosowane w maszynach drogowych

Coraz częściej w konstrukcji maszyn drogowych stosuje się automatyczne układy centralnego smarowania, dzięki czemu można znacznie ograniczyć zużycie smaru w porównaniu ze smarowaniem ręcznym, zwiększyć dyspozycyjność maszyny ze względu na brak potrzeby unieruchamiania jej na czas przeprowadzania smarowania oraz brak możliwości pominięcia punktu smarnego przez obsługę. To z kolei pozwala istotnie zredukować ryzyko wystąpienia awarii i w ostatecznym rozrachunku generować duże oszczędności mimo kosztów poniesionych na rzecz instalacji układu centralnego smarowania.

TOMASZ SOCHACKI styczeń-luty | 1 (36) 2018

Podbudowy betonowe i związane spoiwami hydraulicznymi

Podczas oceny stanu drogi zazwyczaj analizowane są wyłącznie zniszczenia warstwy ścieralnej, szczególnie w przypadku dróg bitumicznych. W praktyce jednak największym problemem jest niewłaściwie zaprojektowana lub wykonana podbudowa, ponieważ odpowiada za rzeczywiste przenoszenie obciążeń i rozkładanie ich na podłoże gruntowe. W artykule omówiono kilka wybranych technologii podbudów drogowych przeznaczonych na drogi lokalne i o ruchu szybkim, w tym również podbudowy wykonywane w ramach prac remontowo‑utrzymaniowych.

NEWSLETTER

Zapisz się i czytaj...

...najciekawsze artykuły, najnowsze informacje, wiadomości z branży